Här är adresser till fler hemsidor, som jag har byggt. (BILAR & TEKNIK) (Bilutställningar) (Kulturdagar) (Natur & kultur) (Släktforskning) (Smed) (Min Traktor) (Traktorer) (Hus & Trädgård)
Skifta sida här, för hemsida Bilar & teknik. (Sida1) (MGB2) (MGB Turbo3) (MGB K-series4) (MGB K-series EL5) (Sida6) (Sida7) (Sida8) (Sida9)

Här har jag påbörjat en totalrenovering, av min MGB 1965 årsmodell. Jag har ägt bilen sedan år 1968, renoveringen påbörjades år 1986.

MGB Bakskärmar

När jag svetsade bak skärmarna, så lade jag skarven lite under hålen för kromlisterna. Jag klippte till lister av kopparplåt (3 st), jag borrade och gängade kopparplåten. Hålen ska ha samma avstånd, som hålen på bakskärmen Sedan skruvade jag fast kopparplåten, på insidan i listhålen. Svetsa bara en kort sträcka och flytta 2dm osv, låt skärmen kallna. Sedan börjar man om emellan svetsarna, tillslut är man klar. Jag använde även kylpasta. Så skruvade jag bort kopparplåten, insidan av skärmen var slät och fin. Före ni skär bort bakskärmen, bör in göra en profilmall som är ca 1,2 meter lång. För överdelen av skärmen trycks ned och inåt på mitten när nederdelen kapas bort.

'
Ingemar Lindblad (Att jag ser så glad ut på bilden beror på, att jag ännu inte har hunnit fatta hur mycket arbete jag hade kvar på bilen, när denna bilden blev tagen).

Kopparplåtar 2mm x 25 mm x ca 1200 mm. Hål. M3 mm. Kopparplåten går att lossa efter svetsningen.



Demontering av plåtgolv.



MIG svets AGA 160 år 1979

MIG svetsning av bilplåt. Gas AGA MISON 25. Gasflöde 8 - 12 liter/minut. MIG tråd diameter 0,8 mm. Punktsvetsning jag brukar borra hål i den ena plåten diameter 5 mm. Det går även att punktsvetsa utan att borra hål, men svetsar man i hål så undviker man punkter med fel. Montera en gaskåpa med stödben, klipp svetstråden före varje punktsvets till samma längd som stödbenen. Ställ in svetsen på högsta strömstyrka (160 Amp). Ställ in svetsen på högsta trådmatning (12 meter/min).

AGA 160 Punktsvetsning ställ in tid i sekunder, se bild nedan.

' ' ' '

Krympning av plåt med kolelektrod monterad på MIG svets. Strömläge 4 (ca 100 Amp)


MIG Svets

I början av 1980 fick jag en idé, om hur man kan förbättra trådmatningen på MIG svetsar. Hittills så har jag byggt om 3 st svetsar. Först mäter jag matningshjulets diameter, sedan letar jag fram ett kullager som har samma ytterdiameter. Innerbanan skärs sönder, endast ytterbanan används. Det behövs även 2 st mycket små kullager. Sedan så gäller det att välja lämpligt kugghjul. Det måste vara lämpligt spel mellan kugghjulen, gärna stort. Välj gärna ett lagom brett kugghjul och stick av en bit till matningshjulet. Spänn upp kugghjulet i en svarv, glöm inte att kolla ev kast med en indikatorklocka. Svarva läge för ytterbanan, och de små kullagren. Var noggrann ytter banan ska sitta fast med presspassning och små lagren ska ej glappa. Om vaggan till övre hjulet ej passar så ändra eller gör en ny. Sedan monteras kugghjulsskivan på drivhjulet. På en del svetsar är ändringen lätt, på andra svetsar svårare. men tänker man lite så brukar det lösa sig.

' '

MGB Generatorn

Likströmsgeneratorn laddar i minsta laget (22 amp), sedan håller inte bakre lagret särskilt länge. Så jag monterade en växelströmsgenerator från en Ford Taunus år 1973, den ger 35 amp. Jag fick ändra generatorfästet lite, jag tillverkade 2 st hylsor. Batterikablarna ändrade jag från + jord till - jord. Varvräknaren demonterade jag och växlade plats på två lödda kablar. Sedan fungerade allt.

'



MGB Startmotor

År 1973 låste startmotorn sej, jag fick bogsera hem bilen. Jag lossade bulten till startmotorn, men den satt fast ändå. Startmotordrevet var låst mot svänghjulet, det tog nog ett par timmar att få loss startmotorn. Det visade sig att ett låsringsspår brustit vid drevet, så jag fick byta lite delar. När jag startat bilen igen, så märkte jag att något var fel. När jag hade foten på kopplingspedalen så pumpade den upp och ned hela tiden. Men det gick att köra ändå, så jag lät felet vara. Så en dag när jag var över 20 mil bort, så small det till i motorn. När jag återstartade motorn så skramlade det ordentligt, och oljetrycksmätaren visade bara hälften av trycket. Men jag lyckades att köra hem ändå, trots det stora problemet. När jag ökade farten så skramlade det inte, men när jag hade jämn gas lät det inte bra. Men när jag släppte gasen så lät det som jag hade en stenkross under motorhuven. När jag demonterade motorn, så visade det sig att vevaxeln brustit i en vev- släng. Så det var sån kraft i startmotorn, att när drevet tryckte mot svänghjulet, så kröktes vevaxeln. För att detta inte ska hända igen, så svarvade jag till en hylsa som jag monterade på startmotoraxeln.

'



MGB Växellåda

' '

Mellandrevsats

På tidiga växellådor, har mellandreven bara 3 st nållager. Korta distansröret mellan nållagren och montera 4 st nållager. Lådan renoverades i slutet på 1980-talet. Jag har även svarvat och härdat tryckbrickor, för att få tillbaka standardspel i växellådan. Sedan har det inte varit något problem, lådan har hållit för turbomotorn. .



MGB Bakaxel

När jag renoverade differentialen, bytte jag inte dom fyra små dreven. Jag slipade väck graderna på dreven, bytte axeltappen och låsstiftet. Det är möjligt jag bytte dom skålade brickorna också. Jag mätte upp spelet mellan differentialhus och drev med bladmått. Sedan svarvade jag 2 st nya planbrickor, med större tjocklek. Till brickorna använde jag lagerbrons, att slipa smörjspår i brickorna är nog en fördel.

MGB Bromsskivor.

Här visar jag en fixtur, den används till att svarva bromskivor på. Jag har tillverkat många fixturer, så jag är inte helt säker på att denna fixtur är till MGB.

'



MGB Trumbromsar.

Här visar jag en fixtur, den används till att svarva bromstrummor på. Fixturen monteras mellan en fast och en roterande dubb. Till drivningen använder jag en lång bult mot en av backarna på svarvchucken.

' '



MGB Motorblock.

Här visar jag ett verktyg, med justerbart svarvstål. Med den har jag tagit bort vändkanterna i cylinderloppen.

' '

MGB Topplock.

Här visar jag en fixtur, den skruvar jag fast i topplocket. Sedan spänner jag fast fixturen i chucken på en stor svarv. Fixturen tillverkas så svarvningen avslutas i ett förbränningsrum. Indikera toppen innan svarvningen, justera med bladmässing eller papper om det behövs. Svarva inte med för högt varvtal, för obalans och högt varvtal är farligt.

'

MGB Balanseringsapparat

Det är svårt att hitta en verkstad, som kan balansera ekerhjul bra. Navet ska centreras med både yttre och inre kona samtidigt. Jag löste problemet med att bygga en egen balanseringsapparat, i en bänksvarv.

' ' '

Hjulinställning

' '

Denna ställning har jag tillverkat, för att kunna ställa in toe-in vinkeln på framhjulen. Jag mäter skillnaden med bladmått.



MGB Instrumentbrädan

Ska man krymplacka instrumentbrädan, så gäller det att färgen krymper lika jämnt över hela ytan. Lacka jämnt och lagom tjockt över hela ytan. Sedan tar man en värmefläkt, helst en som har filter på insugssidan. Sedan värmer man plåten, så det blir en jämn krympning. Om man försöker utan värmefläkt så blir arbetet misslyckat.

' ' ' '



MGB längd 818 mm är med överväxel.

'

Här visar jag hur enkelt det är att lyfta ur och i en motor med växellåda i en MGB Verkstadslyften och det ställbara lyftoket är av egen konstruktion.

' ' ' ' ' ' 'Remove 2 st cylinderlock nut


Verkstadslyft


Lyften tillverkade jag år 1976.

Besökare från 2011-03-20