(Bilar & teknik) (Bilutställningar) (Kulturdagar) (Natur & kultur) (Släktforskning) (Smed) (MIN TRAKTOR) (Traktorer) (Hus & Trädgård)

Skifta sida här, för hemsida Min Traktor. (Tillbaka)

Min Traktor

Jag har köpt en trädgårdstraktor, den väger 2,1 ton och effekt 45 hk.
Det är en Universal 445,som är en Fiat 445 tillverkad i Rumänien.


Snöplogen som jag har haft på min Toyota (i 20 vintrar), har jag nu byggt om så den passar traktorns hydraularmar.
Snöbladet går att ställa både till vänster och höger, även framåt och bakåt.


Jag har köpt en begagnad frontlastare, till traktorn också.

Jag har monterat flera lastare på traktorer på 1960 och 1970 talet, detta var inte särskilt svårt tycker jag. Men till denna traktor har jag inga fästjärn som passar, utan jag måste tillverka dessa själv. Denna traktor saknar ram detta gör det hela ännu svårare, så jag räkna med, att det hela blir svårt och besvärligt.


Främre balkfäste nr 1.

Fästen nr 2. ----------------------------------------------------------Vänster fäste nr 2 och nr 3.

Balkfäste nr 3, med ändrade främre hyttfäste längst ut.

Stoppklackar för styrarmen, så inte hjulen ska nöta mot lastarramen.------Bakom denna förstärkningsplatta, finns ett stort inspektionshål med ett plåtlock i ------------------------------------------------------------------------------------kopplingskåpan.

Bakre balkfästen nr 4.------------------------------------------------Den nytillverkade lastarramen.
Jag har sett flera lastartraktorer som har brustit vid eller före svänghjulskåpan, så därför låter jag balkana räcka ända till bakaxelkåporna på detta bygge.

Jag har demonterat lastarkolvarna för packningarna är upptorkade, så det är bara att beställa nya packningar.
När jag kollade lite noggrannare på lastaren, så upptäckte att lastaren är lite skev på tre ställen.
Men det är ingen fara med det, för jag är van vid att lösa tekniska problem.

Riktning av lastare.

Här drar jag högra balken åt vänster med en talja,-------------------Här trycker jag vänstra balken åt vänster med en hydraulkolv, taljan håller högra balken i läge.
träbalken håller vänstra balken i läge.

Här försöker jag trycka högra balken uppåt, med en hydraulkolv.----Men det behövdes mer kraft, så en domkraft och kedjor fick hjälpa till.
-------------------------------------------Jag har lagt en kraftig bräda på lastarramen, för att domkraften inte ska trycka en buckla i balken.


Det övre skopfästet ska jag kapa av och svetsa på en hydraulkolv innan målningen (det gula röret).
Jag ska även bygga ett snabbfäste modell Trima till lastaren.

Första lyftet med lastaren.

Avgasröret är förlängt och försett med två rörvinklar, två gummifästen är också påmonterat för att minska vibrationer.
Dörrstoppen är förlängd, så dörren inte ska träffa ljuddämparen.

Här har jag börjat tillverka ett skopfäste, skoplåsningen är klar också bilden på det kommer senare. Slaglängden på hydraulkolven till skopfästet ska vara 394 mm, slaglängden på standard hydraulkolvar är i steg om jämna 100 mm. Så jag måste korta både cylinderröret och kolvstången på den nya hydraulkolven jag köpt.

Här visa jag hur man borra ett hål i centrum på en axel, eller ett ämnesrör i detta fall. Först tillverkar man en fixtur med ett v-spår, (denna fixtur tillverkade jag för många år sedan). Nu justeras skruvstycket i sidled tills de båda pappersbitarna klämmer lika hårt mellan fixturen och röret då är centreringen klar. Sedan demonteras fixturen och ett dubbhålsborr monteras i chucken, börja borra med detta korta borr för ett vanligt borr glider lite i sidled.

Efter dubb borret går det att använde ett standardborr först ett
klenare, sedan ett med rätta diametern.
---------------------------------------------------------------------Här har jag kapat cylindern och svetsat på en ny gavel, med ett rörfäste istället.

Här är kolvstången kapad och en ny gänga är skuren med ett svarvstål. Här är den omgjorda skopkolven och de två spillbitarna.


Nu är det -10 grader och snö så nu får det vara med traktorjobbet, tills det blir lite varmare.

Jag har plogat flera gånger denna vinter med traktorn, 2012-02-15 monterade jag snökedjor på bakhjulen.
Så nu kan jag köra i djup snö, utan traktorn slira fast.
2012-02-29 Snön är nu nästan helt borta, så jag har börjat arbeta med traktorn igen.

Det nytillverkade skopfästet.

Jordskopan är nu renoverad. Med den fjädrande luckan, så är det lättare att koppla skopan till traktorn.
Skopans bredd är 1,06 meter.

På snöskopan, så har jag bytt bottenplåten och skopskäret.---------Pallgafflarna är nu klara.
Även bakre plåten och fästjärnen är utbytta.------------------------Sedan har jag ytligare flera idéer, på tillbehör till traktorn.
Skopans bredd är 2 meter.

Jag har tillverkat 2 par nya fästjärn, till mina skopor.
Krokarna tillverkade jag med hjälp av en svarv och kallsåg, ämnet punktades på en rörbit vid svarvningen.
Sedan på en fyrkantsstång och ett fyrkantsrör vid sågningen.

Jordskopan.

Snöskopan.

Pallgafflarna.

2013-04-16
' '
Detta truckstativ ska jag anpassa till traktorns hydraularmar, lyfthöjd 4,3 meter.
Plus hydralarmarnas lyfthöjd, ca 0,5 meter.
Jag ska även tillverka en arbetskorg till truckstativet.
' '
Två nytillverkade fästen.
' '
' '
' '
Nu är truckstativet monterat på traktorns hydraularmar.
Oljeuttagen på truckstativets tre hydraulkolvar, är nu strypta med nipplar till 2 mm.
Jag har tillverkat stödben på truckstativet, så det hela blir stadigare.
Jag byggde även en extra hydrauloljetank till traktorn, så hydraulpumparna inte riskerar gå torra.
Oljetanken är monterad under vänstra golvet, på fästbalken till lastaren.
' '
Jag har tillverkat tre grindar, till arbetskorgen.
' '
Med denna lina kan jag höja, stanna och sänka när jag står i arbetskorgen.
' '
Med denna lina kan jag stanna traktormotorn, när jag står i arbetskorgen.

Ramen till arbetskorgen, 0,92 meter x 1,88 meter.
Oljeuttagen på truckstativets tre hydraulkolvar, är nu strypta med nipplar till en diameter på 2 mm.
Så därför går arbetskorgen sakta både uppåt och nedåt, annars skulle jag behövt ha en fallskärm med mig ifall en oljeslang skulle brista.
Jag kommer kanske att ändra nippeln till 2,5 mm i den grova kolven och öka farten lite.
(Film på Truckstativet)

År 2014
Jag kommer nog att tillverka fler tillbehör till traktorn, i år.
Jag börja med att tillverka två dubbelverkanda hydraulcylindrar, till traktorlastaren.
' '
Här har jag skurit en invändig gänga, med ett svarvstål i cylinderröret. Här är muffen som jag svarvat för tätningsringarna inskruvad i cylinderröret.
' '
Svarvning och gängskärning av kolvstång.
' '
Nu är de nytillverkade hydraulcylindrarna monterade på traktorn.
' '
Här är skopan nerpressad mot marken och framhjulen är i luften.
'
Här har jag monterat en kulventil till lastarens flytläge.
' '
Jag har tillverkat ett drag, så det går att koppla bilsläpet till traktorn.

' '
2015-10-21.
Löv och gräsklipp lägger jag i kompost, så det ska bli bra jord.
Här håller jag på att harpa, det som varit i den ena komposten.

Jag har gjort traktormotorn lite miljövänligare.
' '
Jag tillverkade ett förhöjningsrör med slanganslutning, över ventilkåpan.
Sedan svetsade jag på en slanganslutning, på röret innan luftrenaren.
' '
Evakueringsröret med filter på vänstra sidan av motorn, demonterades.
Sedan svarvade jag en bricka, som täcker hålet till evakueringsfiltret.
Så nu förbränns oljeröken i motorn.

Byte av O-ringar i hydraulcylinder.
Jag demonterade sätet till att börja med, ingenting på hydraulens baksida behöver demonteras.
Inga redskap får vara monterade på hydraularmarna, för då går det inte att stöta ut hydraulkolven.

' '
-----------------------------------------------------------------------------Lossa pluggen över länkarmen.
' '
Kolla om ventilen är tät, med någon vätska.
Länkarmen är besvärlig, att demontera och montera.

'
Om man lyfter gräsklipparen, så är det lätt att göra rent under klippbordet.
Jag har säkrat lastaren med en trästolpe, så jag vågar vara under lastaren.
Släpvagn Åkland år 1977.

Flaket på min släpvagn var dåligt, så jag kasserade detta.
Frambalken under flaket var rostskadad, så jag vikte till nya profiler och styckade i hela överdelen på balken.
U-profilerna under flaket var krökta, så jag riktade och förstärkte dessa.

Här har jag börjat skära bort överdelen av frambalken. ------------ Vikmaskinen var bara 1,25 meter bred, så jag gjorde den nya balkdelen i tre delar.

Här är de övre längsgående balkarna riktade och förstärkta. --------Här är det nya flakskivorna och sidorna monterade.