Här är adresser till fler hemsidor, som jag har byggt. (BILAR & TEKNIK) (Bilutställningar) (Kulturdagar) (Natur & kultur) (Släktforskning) (Smed) (Min Traktor) (Traktorer) (Hus & Trädgård)

Skifta sida här, för hemsida Bilar & teknik. (Sida1) (MGB2) (MGB Turbo3) (MGB K-series4) (MGB K-series EL5) (Sida6) (Sida7) (Sida8) (Sida9)

MGB K-series

Senaste uppdatering 2007-04-15

Datum för motor köp 2004-06-07

Här visar jag med bilder, hur man bygger in en ny motor i en MGB.
Motorn jag köpt kommer från en MG ZR år 2003.Det är en 1,8 VVC (variabel ventil kontroll) på 160 bhp. (57 mil).
Vikt 110 kg (MGB originalmotor väger 163 kg)

' '
Här är den nya VVC motorn, monterad med en MGB växellåda från år 1965.

' '
Växelspakskonsolen måste demonteras, när VVC motor med växellåda lyfts in i karossen.


Växellåda

' '
Jag äger 2 st MGB växellådor, med överväxel på tredje och fjärde växeln.
' '
Här svarvar jag bort lite matreal från axeln sedan kapa jag bort ca 30 mm på längden, så lamellen kommer rätt på splinesaxeln.
Det hade varit enklare med en adapterplåt mellan motor och växellådan, men då kommer lamellen fel på splinesaxeln.

' '
Här har jag tillverkat en axel och en platta, så det ska gå att spänna fast växellådan under svarvoperationen. '

Mellandrevsstock, del jag har ändrat. Mellandrevsstocken har 3 st nållager, det är för några. Jag förlängde lagerlägerna och monterade 6 st nållager. Mellandrevs stocken är härdad, men det går att svarva med hårdmetallsskär. Innan svarvningen måste mellandrevsstocken, indikeras noga.

'
Jag har svarvat bort ca 11 mm av längden på kopplingskåpan, så att lamellen kommer rätt.

' '
Jag skar ur uttag för nya fästbultar i växellådan, som är gjord av lättmetall. Sedan svetsade jag i nya fästöron, som jag svarvade till av lättmetallstång.
' '
Jag skar bort det gamla startmotorfästet och byggde ett nytt fäste, högre upp än det gamla.

' '
Här är fästpunkterna klara, sen är det bara att svetsa dit förstärkningskant runt växellådan.
' '
Här är förstärkningskanten klar. Detta verktyg har jag gjort, för att kunna montera styrhylsorna mellan motor och växellåda.
'
Sedan plansvarvade jag växellådsflänsen igen och fräste ur uttag för 2 st styrhylsor.


Koppling

'
Till växellådans främre stödlager svarvade jag en rörhylsa, däri monterade jag original bronsbussning från MGB. (Den tidigare bronsbussningen med liten diameter, från år 1966 och senare monterades en grövre bronsbussning som ej går att använda till VVC motorn.)
' '
Jag använder samma lamell och en extra hårda tryckplatta, som var monterad på min MGB turbomotor förut. '
Svänghjul MG ZR, lamell, koppling hård och 3 st styrtappar från MGB, Jag borrade 3 st nya hål i svänghjulet för styrtapparna. På borrmaskinsbordet monterade jag en delningsapparat med chuck, så svänghjulet centrerade perfekt.

'

1 MG ZR........... 2 MGB hård....... 3 MGB standard.


Startmotor


' '
Bosch 0 001 108 082 (Ford) Kugghjulet är ändrat, från 10 till 11 kuggar.
' '
Jag tillverkade en adapterplatta, för montering mellan motor och. startmotor.

Växelströmsgenerator

' '
Generatorrem Gates MICRO-V 58370 ---------------------------- Jag tillverkade ett nytt fäste, till MG ZR original plaststödrulle.
-------------------------------5PK1063
' '
Jag höjde växelströmsgeneratorn med ett plattjärn 80x120x8, så det blev lagom avstånd till karossen.

'
Vänster motor och generatorfäste.---------------------- Fäste för plaststödrulle.



Oljefilter

' ' '
Oljefiltret måste flyttas och 2st adapterar tillverkas.
'
Denna adapter har jag tillverkat, borra 19 mm gänga R 1/2" röradapter 1/2"x 5/8"
' '
Denna adapter har jag tillverkat, borra 19 mm gänga R 1/2" röradapter 1/2"x 5/8"

Här tillverkar jag nya oljeslangar, slangdiametern är 5/8", jag valde den diametern bara för att oljeflödet ska bli högt.



Luftfilter


' '
Här är det inte mycket utrymme för en luftrenare, så jag löste det problemet så här. Luftfilter JR F168168
' '
Först svarvade jag en ring och sedan tillverkade jag denna plåtlåda.
' '
Till rörlig tätning mot karossen, använder jag en läderrem.
' '
Denna huv har jag tillverkat, för luftintaget till motorn och värmeelementet.

2009-11-19
Jag har byggt om lite, så det blir lättare att rengöra luftfiltret .
Sedan har jag tillverkat en förhöjning till huven för luftintaget, så motorn får mer luft.
Så nu måste jag öppna huven för luftintaget först, annars går det inte att öppna motorhuven.
Motorhuven är nu säkrad med en wire så jag inte glömmer att öppna huven för luftintaget först.
' '
' '
' '
Denna otäta lucka som sitter under instrumentbrädan har jag demonterat, sedan har jag tätat hålet med en plåt.
' '
Här ska nu fartvinden pressa in mer luft i motorn.
'
År 2015 jag har bytt till runt koniskt luftfilter.
Det blev mer effekt i motorn, med det nya luftfiltret.

Motorfäste



--------------------Höger motorfäste.------------------ Vänster motor och generatorfäste.

--------------------Höger motorfäste.------------------ Vänster motor och generatorfäste.


Värmeelement


MGB original värmeelement får inte plats, på grund av att VVC motorn har en extra kamrem bakom topplocket. Så därför fick jag bygga ett mindre plåtlåda, med ett annat element.

' '
Här klyver jag ett element, från en Toyota Corolla DX år 1981.
' ' ' '
Fläkten kommer från en VW buss (Eberspächer)


Kylare


Jag har läst att MGF har kylproblem, så därför monterade jag en stor kylare på min bil. Jag tillverkade även ett nytt termostathus, så det gick att flytta termostaten till vänstra sidan av motorn. Så nu ligger vattentemperaturen på 80c, denna ombyggnad gjorde jag för att slippa problem med topplockspackningen som MGF lider av.
' '

1 MGB V8 kylare _____________2 MGB original kylare. ----Jag ändrade utloppet, på den nya kylaren.
' ' ' ' ' ' ' ' ' '
Jag borrade ett litet hål i termostaten, ca 1,5-2 mm är lagom.



Grenrör


Grenröret fick ej platts, så jag gjorde en ombyggnad av delen.

' ' ' ' ' '

' '
Det går att minska diametern på ett rör, i en slangpress för hydraulslang. Även främre avgasrör, måste byggas om.

' ' ' '
Jag byggde ljuddämparen själv, för då passar delarna bättre än en köpt del.
' ' ' ' ' '
Jag behöll katalysatorn och lamdasonderna, så motoravgaserna blir så rena som möjligt.
Jag svetsade på en flexibel del på främre avgasrör, det borde vara standard på alla låga bilar.



Frambalk


Jag fick välja att antingen bygga om oljetråget eller frambalken, valet blev frambalken.
' ' ' ' ' '
Fjädrarna fram är 252 mm långa, jag bytte till nya fjädrar som är 217 mm långa, så bilen återfick sin rätta höjd, igen.
Det går att montera servostyrning på MGB, en MGB med k-series motor är så lättstyrd så det behövs ingen servostyrning.
En MGB med k-series motor, har bättre vägegenskaper än original MGB. Så en lätt motor, påverkar bilens vägegenskaper positivt.


Broms


Två krets huvudcylinder med direktservo, från en Toyota Starlet 1985-1989
Det finns inte något pedalställ att köpa längre, så jag fick bygga ett själv.
' ' ' ' ' '
När jag provkörde bilen, så märkte jag att bromsarna tog för bra. Så jag borrade ett nytt hål i bromspedalen och ökade avståndet mellan pedalens led och huvudcylinderns led.(Se på bilden till höger.) En direktservo och en ca 50 kilo lättare motor, påverkar bromseffekten betydligt. Så bromsok med fyra kolvar, skulle inte bli bra på denna bilen.
' '

Lyft av motor


Här visar jag hur jag fäster lyftkedjorna, i motorn.
' ' ' ' ' ' ' '

Plåtskydd till svänghjul.