Här är adresser till fler hemsidor, som jag har byggt.
(BILAR & TEKNIK)
(Bilutställningar)
(Kulturdagar)
(Natur & kultur)
(Släktforskning)
(Smed)
(Min Traktor)
(Traktorer)
(Hus & Trädgård)
Skifta sida här, för hemsida Bilar & teknik. (Sida1) (MGB2) (MGB Turbo3) (MGB K-series4) (MGB K-series EL5) (Sida6) (Sida7) (Sida8) (Sida9)
MGB Turbo, bilen är renoverad och ombyggd av mig själv. ( År 1991 )
Första turbo bygget.
Turbo Rajay
Förgasare SU 1 ¾" med omslipad nål.
Vatteninsprutning i förgasaren, när turbon laddar.
Insugningsrör med vattenförvärmning.
Avgasgrenröret är byggt av ångrör
På avgasröret är en flexibel rördel påsvetsad, (bör vara standard på alla låga bilar.)
Efter några år så byggde jag om motorn, till mekanisk bränsleinsprutning.
Insprutningen kommer från Saab turbo.
Jag monterade ett topplock av lättmetall, med insug på höger sida.
Insugnings, avgasgrenröret och avgasröret har jag byggt själv.
'
'
'
MGB Turbo
'
'
' SU 44,45 mm 1 3/4".
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
Bensintank
'
'
'
Detta är ett verktyg jag har tillverkat, med det går det att knacka förstärkningsspår i plåt. Bensintanken jag har tillverkat, rymmer 54 liter. (Det är 9 liter mer än original tanken).
Bensinpumpen på tanken, är en högtryckspump för insprutning.
MGB Kylaren.
Det går att förbättra kylningen om man monterar ett expansionskärl
till kylaren.
Ett plastkärl från en Morris Marina eller Volvo fungerar bra.
På vattenpumpen har jag monterat en fyrbladig plastfläkt från en
gammal Mazda 626.. Jag har även tillverkat ett extra termostathus, den ena termostaten har lågt gradtal den andra högre.
'
'
'
'
'
'
'