För elkopplingen tar mycket lång tid om man inte har några tabeller eller scheman att gå efter.
Last update 2007-09-23
2006-10-08
Jag ska kolla igenom elschemana igen, så det inte är några felkopplingar.
2014-01-28
Jag kan e-posta mer kompletta el scheman, om någon behöver det.
Några elkablar saknas i tabellerna.
MG ZRs tändningslås, passade på MGBs rattstångsrör.
Säkringsbox P101
Säkringsbox P108
Databox (ECM), larmbox ECU.------------------------------Kabelanslutning till Databox (ECM).
Databox (ECM), tändningslås med nyckel, fjärrkontroll och larmbox (ECU).
Delarna måste komma från samma bil, annars stannar motorn efter någon sekund om den skulle starta alls.
Alla dessa kablar som ligger i kartongen klippte jag bort från MG ZRs kabelhärvor, för detta behövs inte i MGB. Men det är inte helt lätt att välja ut rätt kablar, för gör man fel så starta inte bilen. Det kan även bli andra problem om man gör fel, så använd mina tabeller om in ska bygga in en VVC motor i er bil.
År 2024-03-05
Nu har jag ägt min MGB i 56 år.
År 2004 köpte jag en motor och elektronik, från en MG ZR årsmodell 2003 till min MGB.
Denna motorn hade bara gått 57 mil.
Det ända negativa med detta köpet, var att den stora elkontakten till styrboxen (bilens dator)
var krockskadad.
Var gång demonterar kontakten så går den sönder lite mera.
Nu när jag lyfte ut motorn och växellådan, så blev kontakten lite sämre igen.
Denna motor har två kamremmar, för att byta bakre remmen så måste motorn och växellåda
lyftas och ställas på garage golvet.
Jag bytte även lamellen och urtrampningslagret.
Sedan demonterade jag växellådan, (fyrväxlad + överväxel på tredje och fjärde drevet).
Jag hittade en spricka i en kugga på drevet, till ettans växel.
Så jag monterade ett annat drev från en reservväxellåda.
När jag monterade motorn och växellådan i bilen igen, så gick det inte starta motorn.
Det berodde på den krockskadade elkontakten.
Från tändningsnyckeln ska det gå en radiosignal till larmboxen sedan vidare till styrboxen.
Ett av fyra smådreven i startmotorn gick då sönder.
Jag köpte en ny startmotor från en Ford Sierra, som jag fick byta det stora drevet från 10
kuggar till 11 kuggar.
Kontakten till styrboxen finns inte som reservdel, varken i Sverige eller England.
Så det verkade hopplöst att kunna starta motorn igen.
Efter mycket letande på nätet, så hittade jag kontaktens tillverkare i Kina.
Det tog ca en månad med båtfrakt, att få hem kontakten.
Kontakten har 52 uttag, i den har jag monterat 43 kablar.
Sedan har jag kopplat in kablarna till alla olika givare på bilen.
Så nu startar bilen igen.
Batteri
Dessa två 6 volts batteri som väger 24 kilo tillsammans, har jag bytt mot ett 12 volts batteri som väger 13 kilo.
Jag fick hyvla av lite på en plastklack på batteriet, för att det skulle passa i batteriboxen.
2007-09-23 Swirl pot
Den nya lågtrycks bensinpumpen, är monterad till stora bensintanken. Flöde max 125 liter/timmen, tryck max 0,45 bar.
Bensinfilter. Bosch 0 450 905 005
--------------------Högtrycks bensinpumpen Bosch 0 580 464 068
, är monterad till lilla bensintanken.
-------------------------------------------------------------------------------------------------Dessa bladfjädrar har jag spänt om, för bilen var för låg. Om några veckor ska jag spänna om reservfjädrarna, då kan jag visa bilder på detta.
Motorn är nu provstartad, efter ombyggnaden. Trycket i bränslesystemet låg på 2,5 kg/cm2, det är för lågt.
Bilens original bränsletrycksregulator är stämplad med 3 bar, men den öppnar vid 2,5 kg/cm2. Jag har 2 st verkstadshandböcker på CD-skivor, där står det att trycket i en MG ZR VVC ska vara 3,5 bar.
Jag fick original bränsleregulator att öppna vid 3 bar, efter lite provande.
I MGF ska trycket vara 3 bar (plus minus 0,2 bar), då gäller det troligen bilen med 120 hk och 145 hk.
Så nu har jag monterat en ställbar bränsleregulator, efter bilens original bränsleregulator.
Sedan har jag justerat trycket till 3,5 bar.
3,5 bar = 3,56755 kg/cm2
3,5 kg/cm2 = 3,4335 bar
VVC motorn blev snabbare med högoktanig bensin i tanken, så nu med högre tryck i insprutningssystemet (det rätta trycket) så bör effekten öka ytterligare.
Bladfjädring.
2007-11-17
Det går bra att använda en gammal antik valsmaskin, för att böja om bladfjädrar.
Men först ska bladfjädrarna ligga i ett uppvärmt rum någon dag, för stål ska man inte böja när det är kallt.
Höjden på fjäderpaketet är 200 mm, jag ska öka höjden till 230 mm.
Vilken höjd ett nytt fjäderpaket har vet jag inte, men jag gissar på 220 till 230 mm.
2007-11-18 Jag är nu klar med valsningen, av bladfjädrarna.
Hastighetsmätare
Det är Caerbont Automotive Instruments, som tillverkar Smiths mätare i dag.
Så det går att köpa mätare med både gammal och ny teknik från den firman.
Denna mätare visar hastigheter, upp till 270 km /timmen.
Varvräknaren är en Auto Meter Z-Series 2699, som jag har demonterat sargen och glaset på.
Sedan tog jag bilens gamla glas, sarg och varvräknarkåpa, däri monterade jag den nya varvräknaren.
För år 2006 viste jag inte, att det gick att köpa mätare från Caerbont Automotive Instruments.
För idag skulle jag istället köpa en Smiths elektronisk varvräknare, som visar 8000 varv i minuten.
Den röda lampan är till laddningen, varningslampan till helljuset (blå) sitter i hålet där choke reglaget satt förut.
Bulthuvuden har jag svarvat av ca 0,2 mm, så det blev slätt.
Max avstånd, mellan sändare och bulthuvud är 2 mm.
Denna sändaren har gängan, M8.
Här är sändaren monterad, på en reservväxellåda.
Denna hållare tillverkade jag, för att fästa sändaren på.
Här visar jag hur man montera, en Smiths elektronisk programmerbar hastighetsmätare. Sändaren känner av när bultarna på kardanaxeln roterar. Bilen är nu provkörd och justerad mot en GPS. Med ett högre programmeringstal så visar mätaren lägre hastighet, med ett lägre programmeringstal så visar mätaren högre hastighet. Så det gäller att tänka tvärtom, för annars så blir det fel. Med programmeringsknappen, så väljer man även om total körsträcka eller trippmätarn ska visas för tillfället.
Har ni problem med er MG, så kan ni ställa frågor på denna adress.
(BBS)